مدیریت دانش شامل ۴ بعد اصلی انسانی فرهنگی، فرآیندی، فناوری و استراتژیک میباشد که همه ابعاد هماهنگ عمل میکنند.
ابعاد اصلی مدیریت دانش عبارتند از:
1. بعد انسانی و فرهنگی (People & Culture): تمرکز بر نقش افراد، تعاملات، نگرشها، انگیزهها، ارزشها و فرهنگ سازمانی در خلق، تسهیم و بهکارگیری دانش.
2. بعد فرآیندی (Processes): تمرکز بر فعالیتها و جریانهای کاری ساختاریافته و غیررسمی که برای شناسایی، خلق، کسب، ذخیرهسازی، تسهیم، انتقال و بهکارگیری دانش ضروری هستند.
3. بعد فناوری (Technology): تمرکز بر ابزارها، سیستمها و پلتفرمهای فناوری اطلاعات که از فعالیتهای مدیریت دانش پشتیبانی میکنند (بدون این که جایگزین بعد انسانی شوند).
4. بعد استراتژیک و رهبری (Strategy & Leadership): تمرکز بر همسوسازی مدیریت دانش با اهداف کلان کسبوکار، رهبری و حمایت مدیریت ارشد، اندازهگیری اثربخشی و تخصیص منابع.
در ادامه، به زیرمجموعههای کلیدی هر بعد، اشاره میشود:
1. بعد انسانی و فرهنگی (People & Culture):
فرهنگ سازمانی حامی دانش: اعتماد، اشتراکگذاری داوطلبانه دانش، یادگیری از اشتباهات، همکاری، قدردانی از دانش.
مهارتها و شایستگیهای دانشی: مهارتهای تفکر انتقادی، حل مسئله، یادگیری مستمر، ارتباطات، کار تیمی، مدیریت اطلاعات.
اندازهگیری و ارزیابی مدیریت دانش: تعریف شاخصهای کلیدی عملکرد (KPIs) برای KM (میزان تسهیم، استفاده از پایگاه دانش، نوآوری ناشی از KM، ROI)، ارزیابی بلوغ KM سازمان.
مدیریت تغییر (Change Management): غلبه بر مقاومت در برابر اشتراکگذاری دانش، ترویج رفتارهای جدید.